Aktualności
20-09-2012

Przewody wysokiego napięcia

Przewody wysokiego napięcia – ważne ogniwo układu zapłonowego

 

Warunkiem koniecznym poprawnej pracy silnika z zapłonem iskrowym jest przeskok między elektrodami świecy iskry inicjującej zapłon mieszanki paliwowo - powietrznej. Energia iskry musi być na tyle duża, aby nastąpiła jonizacja wspomnianej mieszanki. Wytwarzanie i magazynowanie tej energii jest realizowane przez jedną lub więcej cewek zapłonowych. Energia ta musi zostać następnie przetransportowana do świecy zapłonowej i właśnie to zadanie realizują przewody wysokiego napięcia.

 

 

Można powiedzieć, że przez wiele lat przewody wysokiego napięcia stanowiły pewien stały element funkcjonalny układu zapłonowego. Nie występują jedynie w układach zapłonowych, w których cewki wysokiego napięcia są nakładane bezpośrednio na świece zapłonowe. Po drogach naszego kraju  w dalszym ciągu jeździ znaczna liczba kilku lub kilkunastoletnich pojazdów posiadających układ zapłonowy z przewodami wysokiego napięcia.

 

Jak wspomniano, zadaniem tych przewodów jest przetransportowanie do świec zapłonowych energii zgromadzonej w jednej lub kilku cewkach zapłonowych. Aby zjonizować przestrzeń między elektrodami świecy, a tym samym umożliwić przeskok iskry zapalającej mieszankę, potrzebujemy napięcia od kilkunastu do kilkudziesięciu kilowoltów, a to oznacza, że przewody wysokiego napięcia muszą posiadać izolację wytrzymującą takie napięcia.

 

Materiał użyty do izolacji przewodów powinien cechować się odpowiednią wytrzymałością mechaniczną i odpornością na takie czynniki jak wysokie i niskie temperatury, wilgoć, sól oraz produkty ropopochodne. Materiałem najlepiej spełniającym te wymagania jest silikon. Posiada on wprawdzie stosunkowo niewielką wytrzymałość mechaniczną, jednak zastosowanie w przewodzie dodatkowego wzmocnienia włóknem szklanym, pozwala wyeliminować tę wadę. Innym materiałem stosowanym na izolację przewodów zapłonowych jest EPDM.

 

Obok wysokiej odporności na przebicia ważne jest, aby przesył energii z cewki zapłonowej do świecy odbywał się przy możliwie najmniejszych stratach. Jeśli będą one za wysokie to może się okazać, że energia iskry jest za mała, aby nastąpiło prawidłowe spalenie mieszanki paliwowo-powietrznej.

 

Jak powszechnie wiadomo, za przepływ, a tym samym również za wielkość strat energii, odpowiada tzw. rdzeń przewodu. Obecnie spotykamy przewody z rdzeniem miedzianym, węglowym, kevlarowym i ferrytowym.

 

Rdzeń miedziany jest najstarszym, ale wciąż dość chętnie stosowanym rozwiązaniem. Jest to spowodowane doskonałą przewodnością miedzi powodującą minimalne straty energii. Przewód wykonany z tego materiału emituje jednak silne fale elektromagnetyczne mogące zakłócać pracę urządzeń elektronicznych znajdujących się wewnątrz samochodu (np. radioodbiornik, nawigacja), jak i tych używanych w jego otoczeniu (np. telefony komórkowe, telewizory). Zjawisko to minimalizuje się stosując na końcach przewodów dodatkowe rezystory przeciwzakłóceniowe. Powiększają one jednak całkowitą oporność kabla, a tym samym, zmniejszają energię iskry.

 

Alternatywnym rozwiązaniem są przewody z rdzeniem węglowym. Oporność rdzenia węglowego wynosi ok. 15 kiloomów na metr, zatem nie zachodzi konieczność stosowania dodatkowych oporników. W trakcie eksploatacji tych przewodów następuje stopniowe wypalanie cząsteczek węgla w rdzeniu, powodujące  wzrost jego oporności. W wyniku tego iskra jest coraz słabsza, a w skrajnych przypadkach następuje całkowity jej zanik.

 

Wad tych nie posiadają przewody z rdzeniem ferrytowym. Ich niska oporność (ok. 5,6 kilooma na metr) powoduje stosunkowo niewielkie straty przesyłanej energii. Stosuje się tutaj technologię Wire Wound polegającą na tym, że w rdzeń wykonany z włókna szklanego i kevlaru wprasowuje się mieszankę ferromagnetyczną, a następnie owija się go spiralnym oplotem ze stali nierdzewnej. Oplot ten jest dodatkowo pokryty powłoką z półprzewodzącego lateksu. Konstrukcja taka powoduje koncentrację fal elektromagnetycznych wewnątrz przewodu oraz bardzo niskie straty przesyłu energii. Całość pokryta jest warstwą izolacyjną z silikonu wzmocnionego włóknem szklanym.

 

Aby przewody wysokiego napięcia prawidłowo przekazywały energię do świecy, to na ich końcach muszą się znajdować odpowiednie terminale przyłączeniowe. Z jednej strony łączą one przewód z cewką lub kopułką aparatu zapłonowego, a z drugiej ze świecą. Terminale te muszą być wykonane z materiału o odpowiedniej sprężystości zapewniającej łatwy montaż oraz pewne i trwałe połączenie elektryczne. Istotny jest też sposób łączenia terminali z rdzeniem przewodzącym prąd.

 

Terminale przyłączeniowe muszą być zabezpieczone przy pomocy odpowiednich osłon. Mają one za zadanie chronić miejsce połączenia przed niekorzystnymi czynnikami takimi jak sól, wilgoć  kurz czy substancje ropopochodne. Mogą też znajdować się na nich dodatkowe osłony metalowe ograniczające fale elektromagnetyczne.

 

Jak można więc zauważyć, stosunkowo prosty element w postaci przewodu zapłonowego musi spełniać szereg wymogów materiałowych i konstrukcyjnych zapewniających prawidłową iskrę oraz niską emisję zakłóceń.

Firma Janmor od lat specjalizuje się w produkcji przewodów zapłonowych. Wieloletnie doświadczenia oraz stosowanie nowoczesnych technologii pozwalają zaoferować odbiorcom produkt najwyższej jakości przy jednoczesnym zachowaniu przystępnej ceny. Obecnie są to dwie linie produktów – ProLine oraz EcoLine.

 

Przewody z linii produktowej Proline występują w dwóch wersjach, z rdzeniem ferrytowym lub miedzianym. Te z rdzeniem ferrytowym wykonane są we wspomnianej wcześniej technologii Wire Wound. Pozwala to uzyskać doskonałe parametry elektryczne, przy bardzo niskiej emisji zakłóceń.

Rozwiązanie z rdzeniem miedzianym zapewnia minimalne straty energii, a o redukcje zakłóceń dbają oporniki zatopione w osłonach. Wszystkie przewody z linii ProLine posiadają izolację z silikonu wzmacnianego włóknem szklanym. Zapewnia ona odporność termiczną od – 40° C do +250°C oraz odporność na przebicia do 70kV. Jak wiadomo, napięcia w najnowszych systemach zapłonowych mogą sięgać do ponad 30kV, tak więc odporność na przebicia na poziomie 70kV daje spory zapas. Częściowe zmniejszenie tego parametru wynikające ze starzenia się przewodu nie powoduje wadliwej pracy układu zapłonowego.

 

Przewody ProLine posiadają terminale wykonane z wysokogatunkowych nierdzewnych stali. Odpowiedni kształt tych terminali zapewnia łatwy montaż oraz pewne połączenie w trakcie eksploatacji. Po zdjęciu warstwy izolacji terminale zaciskane są na żyle prądowej metodą full contact. Osłony terminali wykonane są z silikonu i posiadają kształt identyczny jak w wiązkach oryginalnych. Szczelność połączenia zapewnia też zastosowanie odpowiednich klejów.


Druga linia produktowa  - EcoLine może posiadać rdzeń kevlarowy lub miedziany. Rdzeń kevlarowy posiada oporność rozłożoną wzdłuż przewodu nie wymagając tym samym stosowania dodatkowych oporników. Przewody z rdzeniem miedzianym, podobnie jak w przypadku linii ProLine, posiadają wtopione na końcach oporniki. Jako materiał izolacyjny stosuje się EPDM. Terminale przyłączeniowe wykonane są tak jak w wersji ProLine. Materiałem stosowanym na osłony może być EPDM lub silikon.

 

Zakup i montaż przewodów zapłonowych produkowanych przez Janmor zapewnia poprawną pracę układu zapłonowego także w przypadku wyposażenia pojazdu w instalację LPG. Należy pamiętać, iż stosowanie paliwa LPG stawia przed układem zapłonowym, a w szczególności przewodami, bardzo wysokie wymagania.
 

Aktualności
13-06-2014
Krótki przegląd innowacyjnych żarówek samochodowych frmy OSRAM dostępnych w ofercie AD Polska Aftermarket
01-07-2014
Od 1 lipca wchodzi w życie najnowsza edycja katalogu haków holowniczych wiodącego producenta – Firmy Steinhof
Promocje
05-05-2014
6 litrów w cenie 5 litrów
21-07-2014
Kup pakiet akumulatorów motocyklowych EXIDE i odbierz akumulator za 1 zł.
© AD Polska 2008 | 31-752 Kraków, ul. Makuszyńskiego 24 | tel. 12 683 88 00 | fax 12 643 78 82 | e-mail: kontakt@autoprimo.pl
informacja o cookies
Realizacja: Ideo
Powered by: Edito CMS